Asbestcertificaat bij verkoop van woningen
Vanaf 23 november 2022 heb je een verplicht asbestattest nodig, bij woningen gebouwd voor 2001
Het asbest attest is enkel verplicht voor gebouwen van vóór 2001.
Vanaf 23 november 2022 is een asbestattest verplicht wanneer een gebouw van vóór 2001 van eigenaar verandert. Dat geldt dus bij een verkoop, maar evengoed bij een schenking. Ook bij een huwelijk kan het vereist zijn, als één van de partners mede-eigenaar wordt.
En er is meer: ten laatste op 31 december 2031 moet élke Vlaamse woning of elk gebouw van voor 2001 een attest hebben. Ook verhuurders moeten er tegen die datum één laten opmaken voor elk pand dat ze verhuren. Zodra ze over het attest beschikken, moeten ze een kopie geven aan de (nieuwe) huurders.
Hoe wordt het attest opgemaakt?
Je kunt niet zomaar zelf een asbestattest opmaken. Je moet een asbestdeskundige inschakelen, verbonden aan een erkend bedrijf. Zo’n deskundige is onafhankelijk, volgde een gecertificeerde opleiding en slaagde voor een (streng) praktisch en theoretisch examen.
De asbestdeskundige doet een ‘niet-destructief’ onderzoek. Er wordt gekeken of er materialen aanwezig zijn die een risico kunnen vormen. Het blijft voornamelijk bij een visueel onderzoek. De deskundige zal niet elke muur of valse wand open kappen, maar neemt wel stalen van bepaalde oppervlakken. Bijvoorbeeld van het pleisterwerk. Vaak geeft alleen een laboanalyse uitsluitsel of er asbest in het materiaal zit of niet.
De deskundige werkt met handwerktuigen. Asbest die beschadigd wordt, is gevaarlijk. Net door voorzichtig te werk te gaan, kan er staalafname op een veilige manier gebeuren.
Als eigenaar moet je ervoor zorgen dat alle kamers goed toegankelijk zijn. Kan de deskundige een bepaalde ruimte niet onderzoeken? Dan moet er een nieuwe afspraak gemaakt worden. Als onderzoek onmogelijk is, komt er een beperkingsfiche in het attest. Dat kan een nadeel zijn bij de verkoop
Wat is het attest waard?
In het asbestattest staat welke materialen in het gebouw asbest bevatten en hoe je dat als eigenaar het asbest-veilig kunt maken.
Het document geeft alleen informatie over de zichtbare delen in je gebouw. Net omdat de deskundige niet alles openmaakt, kan het best zijn dat er nog materialen aanwezig zijn waar ook asbest in zit. Denk bijvoorbeeld aan een betonnen schacht achter een muur.
Als koper krijg je met het attest een algemeen inzicht in de risico’s van het huis dat je nog niet kent. Bespreek het attest zeker met de deskundige zodat je kan inschatten of het aanwezige asbest effectief weg moet en hoeveel dat kan kosten.
Het attest blijft in de regel 10 jaar geldig, maar bij een onveilige toestand is de geldigheid beperkt tot 5 jaar.
Asbestattest nodig? Contacteer ons! |
Hoeveel kost een asbestattest? |
Wat is asbest? |
Goedkoop EPC asbestattest Anzegem Deerlijk Harelbeke Izegem Kuurne Kortrijk Ledegem Lendelede Menen Oostrozebeke Roeselare Waregem Wevelgem Wielsbeke Zwevegem